Zespół Szkół im. B. Prusa w Częstochowie

Technik Mechatronik

• Elektroniczne systemy pojazdów samochodowych

Technik Elektronik - Elektroniczne systemy pojazdów samochodowych

Technik fotografii i multimediów

Fotograf

Technik geodeta

• drukarz

Chcesz mieć dobrze płatną pracę zostań drukarzem

Drukarz offsetowy

Mechanik monter maszyn i urządzeń

Elektronik

Zespół Szkół im. B. Prusa w Częstochowie

• XLII OOWEE ZSPRUS

OOWEE

• Technik automatyk

Technik automatyk - Nowość!!!

Mechatronik

• Mechatronik

Wycieczka do Warszawy
news-447

14 maja, środa godz. 6.30 – wyjeżdżamy do Warszawy. Zdecydowaliśmy się w tym roku zwiedzać stolicę naszego państwa. Część z nas jeszcze nie była w tym mieście, niektórzy już dobrze go znają. Wszyscy chcemy dowiedzieć się czegoś nowego, porównać to co widzimy i słyszymy o tym mieście z rzeczywistością. To nam się udało. W ciągu dwóch dni zdołaliśmy zobaczyć wiele. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od miejsca nierozerwalnie związanego z historią miasta – Muzeum Powstania Warszawskiego. Tutaj staramy się zrozumieć ideę wybuchu powstania, nadzieje i tragedię warszawiaków po jego upadku. W zrozumieniu tych trudnych spraw pomaga nam przewodnik i robi to z wielkim profesjonalizmem – przekazuje nam konkretne, rzeczowe informacje, zwraca uwagę na potwierdzające je dokumenty zgromadzone w muzeum. Jeszcze film „Miasto ruin” pokazujący w 3D Warszawę po upadku powstania – dosłownie miasto ruin. Wychodząc jesteśmy przekonani, że tworzenie takich miejsc ma głęboki sens– to jedna z najlepszych lekcji historii jaka nam się przydarzyła. Potem przyszedł czas na spacer po jednym z najpiękniejszych założeń architektoniczno – parkowych w Europie – po Łazienkach. Park został założony w XVIII wieku przez Stanisława Augusta Poniatowskiego. W parku wzniesiono liczne budowle, mosty, altany i posągi. Znajduje się tu Pałac na Wyspie, Biały domek, Pałac Myślewicki, Kordegarda, Wodozbiór, Pomarańczarnia, Amfiteatr, pomnik Jana III Sobieskiego, pomnik Chopina. Przy tym ostatnim zauważyliśmy ławeczkę z opisem lokalizacji oraz opisem historycznych powiązań z kompozytorem; wysłuchaliśmy tu poloneza A- dur op.40 nr 1. Ławeczki Chopina znajdują się w miejscach stolicy związanych z młodością kompozytora. W trakcie zwiedzania znaleźliśmy kilka takich miejsc . Przyszedł czas na zakwaterowanie, zatem przejażdżka po Warszawie Alejami Ujazdowskimi, przez Plac Trzech Krzyży i Nowy Świat do Ronda Ch. de Gaulle’a. Z daleka widzimy palmę na placu de Gaulle’a, zatem jesteśmy prawie na miejscu. Po obiedzie i zakwaterowaniu w pokojach wychodzimy na poszukiwanie Vivian Maier – kobiety wybitnie uzdolnionej, każdego dnia i w każdej wolnej chwili robiącej zdjęcia, których nigdy nikomu nie pokazywała, a w większości nawet nie wywołała. Kobieta , która nigdy nie uczyła się fotografii, a dzięki wybitnemu „spojrzeniu foto”, to jej zdjęcia pokazywane są obecnie jako przykład fotografii ulicznej. Przypadek sprawił, że jest to jedna z najważniejszych artystek XX wieku. Nie można było nie obejrzeć jej prac. Jeszcze tylko pamiątkowe zdjęcia ze spotkaną na wystawie Danutą Stenka, autografy i pora dalej. Kierujemy się Chmielną ku Marszałkowskiej. Idziemy się w stronę Pałacu Kultury i Nauki – budowli wzniesionej w latach pięćdziesiątych XX wieku o 43 piętrach użytkowych, 3288 salach, siedzibie Pałacu Młodzieży, Muzeum Techniki, teatrów i wielu innych instytucji. Tuż obok Dworzec Centralny i Złote Tarasy, do których nie sposób nie zajrzeć. I jeszcze spacer Królewską ku Krakowskiemu Przedmieściu i Placu Zamkowemu. Tutaj przechodzimy obok miejsc o których następnego dnia będzie snuł swoje opowieści przewodnik. No i możemy obejrzeć Warszawę w blasku świateł. Pora na nocleg, odpoczynek przed drugim dniem zwiedzania. Następnego dnia spotykamy się z naszym panem przewodnikiem przy Kolumnie Zygmunta. Słuchamy historii miasta od początków osadnictwa na prawym brzegu Wisły, przez kolejne fazy rozwoju aż do przenosin na przełomie XVI i XVII wieku przez Zygmunta III Wazę dworu królewskiego z Krakowa. Znamy już przyczynę naszego spotkania w tym miejscu. Poznajemy historię rodów magnackich, szlacheckich, kupieckich, których odbudowane po wojnie kamienice świadczą o pięciu wiekach ogromnego znaczenia Warszawy. Przechodzimy obok pomnika Adama Mickiewicza, pałacu Potockich (Ministerstwo Kultury i Sztuki), pałacu Radziwiłłów ( Pałacu Prezydenckiego) przed którym pomnik ks. Józefa Poniatowskiego, hoteli Bristol i Europejskiego, kościoła Wizytek, pałacu Tyszkiewiczów, Uniwersytetu Warszawskiego. Wchodzimy do Kościoła Św. Krzyża – w nim urny z sercami F. Chopina i W. Reymonta, epitafium B. Prusa. Dalej przed nami Teatr Polski, a przed nim pomnik Mikołaja Kopernika. Następnie kierujemy się w stronę pl. Józefa Piłsudskiego ku jego pomnikowi i do Grobu Nieznanego Żołnierza. Obserwujemy zmianę warty i idziemy dalej. Obok Ogrodu Saskiego ku placowi Teatralnemu z Teatrem Wielkim a przed nim dwa pomniki Stanisława Moniuszki i Wojciecha Bogusławskiego. UIicami Senatorską i Podwale zmierzamy ku Staremu Miastu. Z rynku kierujemy się w stronę katedry, Świętojańską, Piwną ku Barbakanowi. Jeszcze rzut oka na prawobrzeżną Warszawę. Na Wisłę. I kierujemy się do Wilanowa. Tu podziwiamy będący w ostatniej fazie restauracji ( z wykorzystaniem funduszy UE) barokowy pałac – zbudowany został jako podmiejska rezydencja króla Jana III Sobieskiego, obecnie jest to oddział Muzeum Narodowego w Warszawie. Na lewo z dziedzińca wchodzimy do parku, ogrodu różanego i oranżerii . To już ostatni etap naszej wycieczki. Pora zmierzać do domu. 15 maja godzina 21.00 - jesteśmy w miejscu skąd zaczęła się nasza wycieczka – przed budynkiem szkoły. Uczestnicy wycieczki z klasy I C t. I g T, III c T, II c T z opiekunkami Barbarą Tryba i Alfredą Uramowską